Aeroklub Ústí nad Orlicí – LKUO

UL ODBOR

K rozvoji ultralehkého létání došlo masivně po roce 1989. Majitelem letadla se mohla stát soukromá osoba, což před rokem 1989 nebylo v ČSSR možné. Vznikla nová kategorie letadel, kterou dnes známe pod zkratkou SLZ = sportovní létající zařízení. Záštitu nad touto kategorií převzala LAA ČR – tedy Letecká amatérská asociace České republiky. Otevřely se tak dveře pro amatérskou stavbu kategorie ultralehkých letadel. I na letišti v Ústí skupina amatérských stavitelů zakoupila od ing. Olšanského stavebnici UL letadla D7 Straton. Tak se Vladimír Matějů, Jaroslav Markl, Miloš Mládek a Karel Faltus ml. stali majiteli prvního soukromého letadla na našem letišti. Po večerech dávali letadlo

dohromady v truhlárně podniku Perla. Dozor měl pan Kovanda a zálet provedl 17.7 . 1993 Jiří Unzeitig. První let však provedl Jan Ptáček 5.7. 1993. Možnost létat na Stratonu využila i řada aeroklubových pilotů. Další možností, jak létat v Ústí nad Orlicí ultralehké letadlo, bylo zapůjčení UL Gryf od dnes již neexistujícího podniku Slovair. V roce 1995 z iniciativy členů ústeckého aeroklubu Pavla Urbana, Karla Faltuse st. a Miloše Mládka byl zahájen vývoj a výroba motorizovaného UL kluzáku UFM 13 Lambáda. V roce 1997 byla potom založena firma Urban Air s.r.o., která pokračovala ve vývoji a výrobě UL letadel odvozených od původního projektu. Postupně tak vznikly typy UFM 11, dále UFM 10

Samba a z ní odvozená Samba XXL. Do dnešních dní bylo vyrobeno celkem 250 kusů UL letadel Lambáda a Samba. Ing. Petr Bezděk získal na MS a ME UL letadel, které se konalo v Ústí nad Orlicí, na tomto typu zlatou a stříbrnou medaili. V současnosti patří UL letadla k nejvíce zastoupeným typům na našem letišti. V hangáru najdete: D8 Straton MobyDick, Jora, EV-97 Eurostar, Piper UL, UFM 13 a 11 Lambáda, Samba XXL, Phoenix (jeden z protoypů létá poháněn elektromotorem) a Dynamic. Aby měli vlastníci UL kde hangárovat, postavili v areálu letiště vlastní hangár. Vzhledem ke stále se zvyšujícím nárokům na údržbu klasické letecké techniky i cenové náročnosti se i ústecký aeroklub 

rozhodl ke kroku prodat vlečný letoun Z-226 MS a přejít pro vleky kluzáků na letoun EV-97 Eurostar. To výrazně snížilo cenové náklady pilotů kluzáků na vzlety do termického počasí i pro výcvik. Eurostar slouží i ke kondičnímu létání a patří mezi nejvíce vytěžována letadla našeho aeroklubu. V současnosti aeroklub neprovozuje UL školu, ale na letišti sídlí firma Jana Ptáčka AirTraining, která se stará o výchovu nových pilotů UL letadel. Mnozí z absolventů této školy přecházejí do ústeckého aeroklubu, aby pokračovali v létání jako členové. Pokud se chcete seznámit blíže s výcvikem na UL letadlech, navštivte FB Jana Ptáčka, kde se dozvíte více informacÍ.